måndag 28 november 2016

Tillbaka och mer vegan än på länge


Nu är jag tillbaka igen. Förhoppningsvis.

När jag startade den här bloggen var jag vuxen, ensam och bodde hemma hos mina föräldrar – alltså hade jag inte så mycket till liv och kunde ganska helhjärtat ägna mig åt bloggandet. Efter starten 2008 har det gått i vågor, både gällande tid och inspiration. Jag har inte ätit helveganskt under en längre period sedan hösten 2010 och det har nog gjort att jag tappat lite.

Under nästan alla veganperioder jag haft, har jag fuskat med jämna mellanrum (speciellt under julen) och egentligen varit vegetarian till några procent. Men nu har jag gjort en överenskommelse med mig själv att jag ska äta helveganskt året ut (till att börja med), så i år ska jag fira min första helt djurfria jul. :)

Nu har jag småbarn och studerar på annan ort vilket gör att tiden till något utöver föräldraskap och studier knappt finns överhuvudtaget. Därför kan jag säga redan nu att aktiviteten på bloggen kanske inte kommer öka nämnvärt. Men med julen i antåg hoppas jag att jag ska orka och vilja skriva lite mer här i alla fall.

tisdag 23 juni 2015

Äntligen tillbaka!

Jag har ju försvunnit några gånger, dykt upp en kort stund med ett ”nu är jag tillbaka och ska komma igång med bloggen igen” för att sedan försvinna igen. Typ. Men en av anledningar till att det varit lite av och till med bloggande beror på att jag haft en intern matkris och därför inte funnit motivation till att blogga här samt att det dåliga samvetet dövat min kreativitet vad gäller just denna blogg.

Nu har jag i alla fall gått tillbaka till vegankost igen och fått lite nystart i livet, vilket kändes som en stor befrielse. Jag lever i linje med mina principer igen och behöver inte längre kompromissa med mig själv. Det känns oerhört skönt. Nu när jag har fått på mig mina veganglasögon igen efter ett par år i dimma har jag upptäckt att det faktiskt finns ganska mycket att köpa i denna lilla stad där vi bor och vi har testat massa nya produkter. Ska försöka skriva mer om det så småningom.

Känner mig lite ringrostig nu och kommer knappt ihåg hur allt detta fungerar men jag har i alla fall börjat med att storstäda i bloggen. Eftersom jag känner mig själv så vill jag inte lova något men jag hoppas att jag nu är tillbaka för att stanna.

torsdag 11 juli 2013

Böngryta med bulgur


Ingredienser:
1 gul lök
Wokgrönsaker (Findus thai)
Kidneybönor
Krossade tomater
Olivolja
Indian Garam Masala
Chilipeppar
Vitlök
Örtsalt
Svartpeppar

Finhacka löken och stek i olja. Tillsätt wokgrönsaker tillsammans med kryddorna och låt steka en stund till. Tillsätt sedan bönor och krossade tomater och låt koka en stund. Servera tillsammans med grovkrossad bulgur. Strö gärna över lite kokosflingor och cashewnötter om du varit generös med kryddorna för de dämpar hettan i maten lite grann.

Vi hade vegan-praktikanten på besök häromdagen och han hade egentligen blivit lovad tofugryta men på grund av lathet fick han, och resten av familjen, istället nöja sig med en enkel böngryta (som så många gånger förr).

måndag 1 juli 2013

Mörk choklad med lakrits


Vi började helgen med att prova en ny choklad. Fairtrade (gillar vi) och med lakrits. Det var så länge sedan jag åt mörk choklad och håller på att vänja om smaklökarna men får säga att denna gick hem. Choklad är gott och lakrits är gott men är det gott tillsammans? Ja, faktiskt.

Det var ingen explosion i munnen eller det absolut godaste jag ätit men gott och väl en av de godare mörka choklader som ligger bra till för att bli en ny favorit. Kan absolut rekommendera den till fredagsmyset.


Korrigering: Det står i innehållsförteckningen att den kan innehålla spår av mjölk. Jag brukar inte vara så noga när det står att det endast kan innehålla spår av något animaliskt (lite beroende på vad det är). Men vill man undvika det så bör man inte äta den här chokladen.

onsdag 26 juni 2013

Semestertider

Nu är det semestertider och även Vegan Shake Crew har gått in i sitt semester-mode. Några av oss har gått på semester och en annan har precis påbörjat ett sommarvikariat så det är mycket här just nu. Därför kan det tidvis bli lite glest mellan inläggen (som vanligt). Vi ber er därför att ha tålamod (som vanligt). Uppdateringar kommer så småningom. Tack till er som fortfarande läser, vi är väldigt glada över att ni finns.

lördag 15 juni 2013

Pastasallad


Ingredienser:
Pasta
Gurka
Färska champinjoner
Rödlök
Blandade bönor (jag använde bara kidneybönor denna gång)

Dressing:
Olivolja
Vitvinsvinäger
Örtsalt
Lökpulver
Vitlökspulver
Italiensk salladskrydda

Gör så här:
Koka pastan och under tiden den kokar skär gurka och champinjoner, finhacka löken (det blir inte lika starkt om löken är skuren i mindre bitar) och lägg det tillsammans med bönorna i en skål. Blanda dressingen i en kopp. Jag höftar allt som oftast och har svårt i efterhand att veta vilken mängd jag använt men gällande dressingen skulle jag tippa på ca 1 dl olja och kanske 1-2 msk vinäger. Ta sedan lite av varje av kryddorna förutom salladskryddan, var gärna generös med den då det är den som är essensen i salladen. Häll dressingen över grönsakerna och bönorna och låt de marineras en liten stund innan man tillsätter pastan (som man kylt av, helst så den blir riktigt kall för salladen var inte så god ljummen upptäckte jag sist). Vi åt det tillsammans med avokado men den klarar sig även helt okej själv. Eller så kan man plocka bort bönorna och äta salladen tillsammans med en liten sojabiff kanske.

fredag 14 juni 2013

Linsröra (+ 8 månader)


Detta räcker till ca. 6-7 ganska stora barnportioner (beroende på ålder på barnet)

Ingredienser:
1½ dl röda linser
1 paket krossade tomater (ca 400g)
1 morot
1 paket havregrädde
Oregano
Chilipeppar

Gör så här:
Koka linserna i vatten (1 del linser, 2 delar vatten) tills de blir mjuka (ca 5-10 minuter). Koka upp krossade tomater och grädde i en annan kastrull, tillsätt linser, fint rivna morötter (jag använde de näst minsta hålen på rivjärnet) och kryddor. Låt puttra en stund. Servera tillsammans med pasta, ris eller något annat gott. Jag hällde även på lite rapsolja till servering som extra fett eftersom små barn behöver mycket kalorier.


Jag gjorde misstaget(?) att försöka koka linserna direkt i grytan vilket resulterade i att det hela fick koka ungefär en timme för att linserna skulle bli tillräckligt mjuka för mitt barn att äta. Det gick okej och barnet åt med god aptit men jag tror det är smidigare att förkoka linserna så att de dessutom blir mer jämnkokta och inte vissa linser blir hårda. Eller så var det grytans fördel att det blev långkok, vem vet. Om man väljer att göra långkok får man tänka på att tillsätta extra vatten så linserna får utrymme att koka.

Detta recept har jag anpassat efter var mitt barn är nu i sin matutveckling men jag tror det även skulle kunna fungera till äldre barn (och eventuellt till något yngre barn om man då mixar maten). Därför får ni ta månadshänvisningen som ungefärlig. Som de flesta småbarnsföräldrar vet gäller det ju också att inte salta maten till barn som är under 1 år (jag vill inte fördumma någon men jag skriver det i alla fall bara för att vara så tydlig som möjligt). Kan avslutningsvis tillägga att det även fungerar fint för vuxna barn, nom nom.