lördag 15 juni 2013

Pastasallad


Ingredienser:
Pasta
Gurka
Färska champinjoner
Rödlök
Blandade bönor (jag använde bara kidneybönor denna gång)

Dressing:
Olivolja
Vitvinsvinäger
Örtsalt
Lökpulver
Vitlökspulver
Italiensk salladskrydda

Gör så här:
Koka pastan och under tiden den kokar skär gurka och champinjoner, finhacka löken (det blir inte lika starkt om löken är skuren i mindre bitar) och lägg det tillsammans med bönorna i en skål. Blanda dressingen i en kopp. Jag höftar allt som oftast och har svårt i efterhand att veta vilken mängd jag använt men gällande dressingen skulle jag tippa på ca 1 dl olja och kanske 1-2 msk vinäger. Ta sedan lite av varje av kryddorna förutom salladskryddan, var gärna generös med den då det är den som är essensen i salladen. Häll dressingen över grönsakerna och bönorna och låt de marineras en liten stund innan man tillsätter pastan (som man kylt av, helst så den blir riktigt kall för salladen var inte så god ljummen upptäckte jag sist). Vi åt det tillsammans med avokado men den klarar sig även helt okej själv. Eller så kan man plocka bort bönorna och äta salladen tillsammans med en liten sojabiff kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar