måndag 10 juni 2013

Banankladdkaka


Ingredienser:
2 bananer
3 dl rörsocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3-4 msk kakao
75 g mjölkfritt margarin
1.5 dl vetemjöl
Rapsolja och sesamfrön (till formen)

Gör så här:
Smält margarinet och vispa det tillsammans med sockret. Mosa bananerna och vispa samman med margarinet och sockret. Tillsätt sedan resten av ingredienserna (jag brukar ta en sak i taget) och avsluta mjölet. Smörj in en form med rapsolja och bröa(?) med sesamfrön. Häll i smeten och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i ca 15-17 minuter.
(om en är allergisk mot eller inte gillar sesamfrön räcker det nog att olja in formen eller helt enkelt byta ut det mot något annat)

Detta testade jag för första gången i förrgår. Originalreceptet vet jag inte var det kommer ifrån men det enda jag gjort är att jag har bytt ut ägg och socker mot banan och rörsocker och jag tycker det blev väldigt bra. Jag har haft lite svårt att hitta ett bra sätt att baka kladdkaka utan ägg som inte blir torr. Denna blev verkligen kladdig men så smakar den väldigt mycket banan också så jag funderar på hur en kan göra en äggfri kladdkaka med bara smak av choklad. Hur som hur kan jag rekommendera receptet i alla fall. Jag har lite svårt för varm banan (i mat, bakning osv) men tyckte denna kladdkaka var god, vilket jag skulle säga är ett ganska bra betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar